پاسخ به شبهات فضای مجازی

پاسخ های کوتاه به آخرین شبهات فضای مجازی توسط حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم

پاسخ های کوتاه به آخرین شبهات فضای مجازی توسط حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم

پیوندهای روزانه

برجام، خوب یا بد؟

❌ شبهه ۹۷۲

اگه برجام بد بود چرا دوباره دارید برای احیای برجام مذاکره میکنید

برجام برای رقیبتون بد بود؟ برای خودتون خوبه؟

🆔 @Shobhe_ShenaSi

 

✅ پاسخ

✍ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم

 

🔹 ابتدا یادآوری می‌شود که نه مقام معظم رهبری و نه هیچ جناحی، با مذاکره و تلاش دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها مخالف نیست. البته ممکن است گروهی در شعارهای انتخاباتی مذاکره را محور شعارهای خود قرار دهد یا مخالفت با آن را به رقبا نسبت دهد، اما مراجعه به اظهارات رسمی و غیر رسمی شخصیت‌های مطرح سیاسی پذیرش اصل مذاکره را اثبات می‌کند.

 

🔻اما انتقاداتی که در خصوص برجام مطرح بوده، در محورهای زیر خلاصه می‌شود:

 

۱) صلاحیت مذاکره کنندگان؛ همانطور که حتی خود جناب آقای ظریف که صد سکه طلا برای مذاکره گرفته بود، اخیرا با صراحت اقرار کرد که برخی از قسمت های برجام را نخوانده و از همکاران خود گلایه داشت که چرا آنها هم به او نگفته اند که چرا فلان عبارت نوشته شده است.

 

۲) گره زدن همه مشکلات کشور به مذاکرات: به نحوی که رئیس جمهور علناً آب خوردن کشور را هم به مذاکرات پیوند زد در حالیکه این نکته نه تنها واقعیت نداشت، بلکه طرح آن به شکل علنی و رسمی، طرف های مقابل را برای گرفتن امتیازات بیشتر حریص و امیدوار می کرد.

 

۳) عجله در اجرای توافق به شکلی که بدون انجام اقدام قابل ملاحظه ای از سوی طرف مقابل (به تعبیر رئیس بانک مرکزی وقت «تقریبا هیچ») ایران تمام تعهداتش را انجام داد و بعدا برای انجام تعهدات طرف مقابل به التماس کردن افتادند.

 

۴) عدم رعایت خطوط قرمز نظام و رهبری: این مسئله باعث شد که مقام رهبری در سخنرانی نوروزی خود در سال ۹۵ محترمانه از آن گلایه کردند.

 

۵) عدم گرفتن تضمین لازم: این موضوع یکی از موارد مهم دیگری بود که باعث شد آمریکا بدون هیچ هزینه ای از توافق انجام شده خارج شود. حتی وقتی کارشناس مسائل بین الملل آقای فواد ایزدی به دکتر ظریف هشدار می دهد که «قرار است فردی به نام ترامپ کاندید شود که گفته توافق را قبول ندارد، شما چه برنامه ای در این خصوص دارید؟» وزیر خارجه با خوشبینی مفرط تنها پاسخ می دهد: «نمی تواند قبول نداشته باشد، جامعه بین الملل جلوی او را خواهد گرفت!»

 

۶) نفوذ جاسوسان متعدد در تیم مذاکره کننده: از جمله چهار دو تابعیتی که نمونه علنی شده آن عبدالرسول دری بود.

 

🔹با توجه به این توضیحات معلوم شد که اصل مذاکره هیچ اشکالی ندارد، اما اینکه چه کسی، چگونه و در چه شرایطی مذاکره کند، خیلی مهم است. دولت جدید بارها اعلام کرده اقتصاد کشور را به مذاکره گره نخواهد زد، در مذاکرات دنبال منافع ایران است و توافق به هرقیمتی را نمی پذیرد و ...

 

🔻اما نکته مهم این است که در برجام بالاخره توافقی صورت گرفته که طبق آن تمام تعهدات توسط ایران انجام شده ولی از امتیازات آن استفاده نکرده ایم. دولت جدید موظف است سعی کند حداقل امتیازاتی که در برجام برای ایران در نظر گرفته شده را احیاء کند. مضافاً اینکه دولت جدید توانسته است در خلال مذاکرات اخیر پیشنهاداتی را اضافه کند و به عنوان متن پیشنویس مذاکرات در نظر گرفته شود.

 

ــــــــــــــــ

🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...

 

👈پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇

🆔 @Shobhe_ShenaSi

  • محمد قربانی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی