پاسخ به شبهات فضای مجازی

پاسخ های کوتاه به آخرین شبهات فضای مجازی توسط حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم

پاسخ های کوتاه به آخرین شبهات فضای مجازی توسط حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم

پیوندهای روزانه

۱۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

منجی دین است یا علم؟

❌ شبهه ۶۳۹

دنیا منتظر منجی است اما نه از مسجد و کلیسا، بلکه کسی که واکسن کرونا را کشف کند.

 

#مهدویت

 

 

✅ پاسخ

🆔 @shobhe_shenasi

🔹 اولا که بارها گفته ایم که القاء تقابل و تضاد بین علم و دین یا از سر نادانی است یا نتیجه‌ی ترجمه‌ی کورکورانه اندیشه‌های غربی ( چون مسیحیت به عنوان دین رایج در غرب است که با علم سر سازگاری ندارد برای نمونه داستان گالیله و مانند آن را ببینید) اما در دین اسلام علم حتی اگر در دست کفار باشد محترم است.

 

🔹 بر فرض که کسی داروی کرونا را کشف کرد اما اگر پس فردا بیماری جدیدی پیدا شد که دوباره وضع جهان را به هم ریخت، داروی کرونا چه فایده‌ای خواهد داشت؟ باید مشکلات از ریشه و اساس حل شود و این امکان پذیر نیست مگر آنکه انسان تحت تربیت الهی و اولیاء الهی قرار گیرد

 

🔹 بیماری فقط بیماری های جسمی نیست، زندگی هم فقط زندگی دنیوی نیست، انسان یک موجود دو بعدی است که زندگی مهم‌تر و عمیق‌تری به نام آخرت درپیش دارد که برای زندگی سعادتمندانه در آن نیز باید برنامه داشت که به دلیل عدم آشنایی انسان به زندگی پیش رو، باید بر اساس فرامین خالق خود برای آن برنامه‌ریزی کند.

 

 

🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇

🆔 @shobhe_shenasi

سایت رسمی پاسخ به شبهات فضای مجازی

﷽، سلام

از سایت رسمی پاسخ به شبهات فضای مجازی

تحت اشراف حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قربانی مقدم

دیدن کنید 👇

داستانی از عطاءالملک جوینی ؛ مغول کرونا و روحانیت

❌ شبهه ۶۳۸

*داستانی آموزنده و قابل تعمق از عطاملک جوینی* 

 

عطاملک جوینی با نثری زیبا و تاثیر گذار، ناقل حکایتی از تسخیر بخارا به دست چنگیزخان است که موی بر تن آدمی راست می کند. .....

 

در این میان یکی از سادات، که از این نادیده ها در عجب شده بود، از خردمندی پرسید: 

«مولانا این چه حالست؟» 

 

خردمند پاسخ داد: 

«خاموش باش، باد بی نیازی خداوند است که می وزد»! ....

 

 «احتمالا سخن بدین معنا هم هست که خداوند نه به این جماعت علما و سادات و قضات و ائمه نیاز دارد و نه به قرآن ها که در صندوق ها بود». 

 

اگر روحانیت،

 به عنوان واسطه ی خدا و انسان نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟؟؟ 

 

آیا اساسا انسان برای ارتباط با خدا، احتیاح به دلال دارد ؟؟؟

 

روحانیت در 40 سال اخیر که بر اریکه ی قدرت مطلق نشسته و همه ی ارکان تبلیغی و پول و سرمایه و ... در اختیار داشته، چه دستاوردی برای ایرانیان داشته است ؟؟؟

 

آیا اخلاق ایرانیان بهتر از قبل شده است ؟

آیا فقر و فحشا و بزه و بیکاری کمتر از قبل شده است ؟؟؟

 

آیا فساد و غارت منابع ملی کمتر شده است ؟؟؟

آیا روحانیت به سبک پیشوایان و امامان خود، ساده زیست و بی رغبت به حکومت و حکمرانی و قدرت و ثروت بوده است ؟؟؟ .......

 

به راستی اگر آنان نباشند ، چه اتفاقی برای مردمان می افتد ؟؟؟

 

چندی است که تمامی حوزه ها و زیارتگاهها و مراسم عبادی و ... مرتبط با روحانیت بسته شده، چه کسی کمبود آن را حس کرده است ؟؟؟

چرا ادعاهای آنان و درس های 1400 ساله شان کارساز نیست ؟؟؟

 

مقایسه کنید با اینکه اگر امروز ما فقط پرستاران را نداشتیم، چه می شد ؟؟؟

(شبهه خلاصه شده است)

 

 

✅ پاسخ

🆔 @shobhe_shenasi

🔹اولاً هیچگاه نه روحانیت شیعه خود را واسطه مردم و خدا می‌داند و نه مردم چنین تصوری دارند، بله در مسیحیت چنین دیدگاهی نسبت به پاپ و کشیشان وجود دارد. نویسندگان اینگونه متون هم به دلیل ذهن غربگرا، و تقلید چشم بسته از سخنان روشنفکران غربی، توجه ندارند که اینگونه وصله ها به اسلام و اعتقادات اسلامی نمی‌چسبد. نظیر این تکرار طوطی‌وار در بسیاری موارد دیگر مانند رابطه علم و دین و.‌‌.. نیز دیده می‌شود.

 

🔹 واضح است که عشق به غرب، فرد را کور می‌کند و همه‌ی پیشرفت‌های علمی و معنوی و فن‌آوری را نمی‌بیند. در همین قضیه کرونا و قبل‌تر از آن در قضایای سیل و زلزله، مگر جوانان غیور ایرانی را ندید کن چگونه از زندگی راحت چشم بسته و عاشقانه به مردم خدمت کردند، اگر اینها پیشرفت اخلاقی نیست، پس چیست؟ تولید سریع کیت‌های شناسایی کووید ۱۹ نیز نمونه‌ی اخیر پیشرفت‌های علمی دانشمندان جوان و مسلمان ماست.

 

همچنین طبیعی است که نفوذ معنوی (و بعضاً فیزیکی) در منطقه و حتی دوردست ها نبیند. بیش از هزار مجلس چند هزار نفری برای بزرگداشت شهید سلیمانی برگزار می‌شود در کشور هندوستان، تنها گوشه‌ای از آبروی ملت ایران است. نظیر آن در کجا دیده می شود؟

 

در مورد نقش دعا و توسل هم که بارها گفته شده که از نظر اسلام این امور جایگزین روش های علمی و طبیعی نیست. رابطه دعا و توسل با تلاشهای انسانی در این جمله‌ی معروف خلاصه می‌شود که «از تو حرکت، از خدا برکت»

 

🔹ایجاد تقابل بین جامعه روحانیت و جامعه پزشکی و پرستاری، از ترفندهای نخ‌نما شده‌ی مخالفان دین و اعتقادات مردم است. بدیهی است که در یک جامعه‌ی دینی، مردم مشکلات و سوالات دینی پیدا می‌کنند و با توجه به تخصصی شدن علوم، لزوم گروهی که مطالعات تخصصی دینی را پشت سر گذاشته و پاسخگوی نیازها و سوالات جامعه باشند، کاملا عقلی و ضروری است.

 

🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇

🆔 @shobhe_shenasi

بیهوده است مجادله برسراثبات دیانت یا بی دینی آدمها.

🌹 ⚘﷽⚘

✨💫✨

❌شبهه/۲۱۱

بیهوده است مجادله برسراثبات دیانت یا بی دینی آدمها.

 

کسی که دروغ نمی گوید،

کسی که مهربان است،

کسی که از رنج دیگران اندوهگین میشود، به مقصد رسیده است

از هر راهی که رفته باشد.  

 

✅پاسخ

🆔 @shobhe_shenasi

 

🔹موارد گفته شده بخشی از رفتارهای صحیح است. و البته بخشی از دین و دیانت. پس نویسنده نیز خود درباره دیانت و بی‌دینی مجادله می‌کند!

 

نکته‌ی دیگر اینکه آیا همه حقیقت این سه مورد است؟ اینکه آیا ما خالقی داریم یا نه و اگر داریم خواسته او از ما چیست؟ و اینکه آیا قیامتی وجود دارد یا خیر و اگر هست رابطه دنیا و آخرت چگونه است و به عبارت دیگر چگونه باید در دنیا زندگی کرد تا در قیامت سعادتمند باشیم سوالات مهمی است که پاسخ درست را باید از دین صحیح و کامل گرفت.

 

🔹 نکته

انتساب جمله فوق به جناب زرتشت که آورنده یک دین الهی است، از دروغهای واضح فضای مجازی است.

 

 

ــــــــــــــــــــــ

✅ کانال پاسخ شبهات فضای مجازی👇👇

🆔 @shobhe_shenasi

🆔 @shobhe_shenasi

ـــــــــــــــــــــ

💯در نشر این مطلب، آتش به اختیاااار

ویروس کرونا در قرآنو سوره مدثر

❌ شبهه و شایعه ۶۳۶

تصریح به بیماری کرونا و راه حل آن در قرآن کریم، سوره مدثر

 

 

✅ پاسخ

🆔 @shobhe_shenasi

 

🔹 متنی که در فضای مجازی تحت عنوان نام ویروس کرونا در سوره قرآن آمده است مصداق بارز «تفسیر به رأی» است که در رابطه با آن پیامبر عزیز فرموده اند:

من فَسّر القرآن برأیه فلیتبوَأ مقعدَه من النّار؛کسی که قرآن را به رأی و نظر خود تفسیر کند، جایگاهش آتش جهنم است. (التفسیر و المفسرون ج ۱ ص ۱۳)

 

🔹 ترجمه غلط آیات ( که نشانگر بی‌سوادی نویسنده یا اصرار بر تحمیل نظر خود به قرآن است) کاملا مشهود و دلیل بی پایه بودن این متن است. مثلاً آیه (ذرنی و من خلقت وحیداً) که ترجمه آن عبارت است:

مرا با کسى که او را خود به تنهائى آفریده ام واگذار!

اینگونه ترجمه کرده (رها شده در قومی که خلقت خاص دارند!!) تا به نحوی چین را منشأ اولیه این ویروس معرفی کند! واضح است که این ترجمه تحت هیچ شرایطی ارتباط به آیه ندارد.

 

تطبیق راهکارهای برون رفت از اپیدمی کرونا بر متن قرآن هم ناشیانه است. مثلاً آیه (و ثیابک فطهر) را به ضد عفونی حمل کرده در حالیکه طبق نظر پزشکان، کمترین جایی که ویروس کرونا امکان بقا دارد لباس است و این اگر مربوط به این بحث بود باید به شستن دستان که اصلی ترین واسطه انتقال است اشاره می‌کرد.

 

خلاصه اینکه اغلاط این نوشته آنقدر زیاد و بچه گانه است که نیازی به بررسی مورد به مورد ندارد.

 

🔹 آنچه مهم است اینکه اینگونه نوشته‌ها، اگر از روی جهالت نباشد، صددرصد مغرضانه است. دشمنان گاهی برای خرافی نشان دادن دین، مطالب سست و بی پایه را به اسم مطالب دینی منتشر می‌کنند، تا پس از روشن شدن بی‌پایگی آن مطالب، اعتقاد و اعتماد به گزاره های دینی کم‌رنگ و ضعیف شود.

 

👈 پی‌نوشت

تفسیر قرآن و نظرات تخصصی دین را از علما و متخصصان جویا شوید نه از فضای بی‌در و پیکر مجازی

 

 

🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇

🆔 @shobhe_shenasi

به جای هزینه برای طلبه‌های خارجی المصطفی، بیمارستان بسازیم

❌ شبهه ۶۳۵
در حال حاضر ۱۰۰ هزار طلبه از ۱۳۶ کشور جهان تحت نظر این مرکز در ایران بتحصیل اشتغال دارند!! .*

✍ فرض کنید میانگین هزینه ماهانه برای اقامت یک طلبه مجرد شامل : (کرایه منزل ، ایاب و ذهاب ، غذا ، درمان ، هزینه یکبار رفت و برگشت به کشورش در سال ، پول جیبی ، کتاب و لوازم تحصیل ، پوشاک و.......) فقط پانصد دلار باشد .
یعنی هزینه هر طلبه در ماه معادل شش میلیون تومان (با دلار دوازده هزارتومانی) و هزینه سالانه او هفتاد و دو میلیون تومان (۷۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان) است .

✍ بنابراین ، هزینه یکصدهزار طلبه در هر ماه پنجاه میلیون دلار یا ششصد میلیارد تومان (۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) خواهد شد .

✍ پس ، هزینه مجموع طلبه های شاغل بتحصیل طی مدت یک سال معادل ششصد میلیون دلار یا هفت هزار و دویست میلیارد تومان (۷،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) است!!.

✍ طبق برآورد کارشناسان برای ساخت یک بیمارستان کاملا" مجهز ۱۰۰۰ تختخوابی بطور متوسط ۱۱۰۰ میلیارد تومان باید هزینه کرد.

✍ آیا میدانید ، با هزینه یکسال طلاب خارجی مقیم در ایران می توان حداقل ۷ بیمارستان کاملا" مجهز ۱۰۰۰ تختخوابی در ۷ شهر مختلف ایران ساخت و تحویل نظام سلامت کشور داد ؟

✍ همین الان بنشینید و کمی فکر کنید :
✍ *امروز که هموطنان ما گرفتار بلای خانمانسوز بیماری کرونا شده اند اگر  یک بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی مجهز در قم داشتیم چه خدمتی می توانست به مردم این شهر ارائه دهد....


✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
اولاً شهریه طلاب خارجی همانند شهریه طلاب ایرانی است که کمتر از یک میلیون تومان است. که بخش عمده ی آن از وجوهات مردمی تامین می‌شود. پس اساس حساب کتاب نویسنده غلط است.

اما در مورد ضرورت نهادهایی مانند جامعه المصطفی که باعث گسترش نفوذ فرهنگی ایران در جهان است (و نظیر آن در اکثر کشورها وجود دارد) قبلاً مطالبی نوشته‌ام و در این‌جا به همین نکته اکتفا می کنم که طبق آمار، جامعه در حدود ۳۰ سال فعالیت خود بیش از ده برابر دانشگاه تهران در طول ۸۰ سال، به اتباع بیگانه زبان فارسی آموزش داده است.

دین ستیزان و مخالفان روحانیت، برای ایجاد بدبینی، دائماً این نظریه را مطرح می‌کنند که پول حوزه و امامزاده ها و زیارت و .... را برداریم خرج جای دیگری کنیم، یه بار که مسئله فقر پیش میاد، میگن خرج فقرا کنیم، اگر مسئله ای برای دانش‌آموزان پیش بیاد، میگن خرج مدرسه ها کنیم، و.... الان هم بحث کرونا پیش اومده میگن خرج کرونا کنیم!! بالاخره بفرمایید این یه مقدار پول که عمده‌ی آن هم توسط خود مردم هم تامین می‌شود، بالاخره باید کجا هزینه شود؟ چرا همیشه در مشکلات فقط از کیسه‌ی نهادهای دینی حاتم بخشی میکنید؟ چرا نمیگید از سلبریتی ها باید مالیات گرفته شود؟ چرا خرج های غیر ضرور مانند برخی شهربازی‌ها و اماکن تفریحی کن تنها عده‌ی معدودی از اقشار مرفه بهره‌مند می‌شوند را مطرح نمی‌کنید؟ فکر نمی‌کنید این بازی قدیمی و حیله ها برای مردم نخ نما شده است؟

🔹 نکته آخر اینکه در ایران با وجود جامعةالمصطفی و امامزاده ها و... و علی‌رغم تحریم‌ها الحمدلله کمبود خاصی در مواجهه با کرونا احساس نشده اما در کشورهایی مانند اسپانیا (که جامعةالمصطفی هم ندارند!!) و حتی آمریکا، انتشار فیلم و عکس وضعیت بستری شدن بیماران در راهروها و استفاده از پلاستیک زباله به‌جای لباس، برای کسی که به دنبال حق باشد، بسیاری از حقایق را روشن کرده است. 

🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
 

کرونا؛ رسوایی دین یا علم؟

﷽، کرونا؛ رسوایی دین یا علم؟

 ✍ به قلم حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم
🆔 @shobhe_shenasi
شیوع ویروس کرونا در این روزها بهانه‌ای شده تا دین ستیزان نهادها و نمادهای دینی را مورد هجمه قرار دهند، چرا؟ نمی دانم! بله عده‌ای همواره دنبال بهانه می‌گردند تا عقده گشایی کنند اما این حد از هجمه و حمله و آن هم به بهانه‌ی یک بیماری وارداتی کمی بیش از "یه کم عجیب" به نظر می‌رسد. 

درست است که یکی از نقاط آغازین شیوع این بیماری در ایران قم بوده است و درست است که به همین دلیل حرم حضرت معصومه و امام رضا علیهماالسلام نیمه تعطیل شده، اما چه دلیلی دارد که این‌ها بهانه‌ی توهین و بی‌احترامی به اعتقادات اسلامی شود؟

اگر به دلیل اپیدمی کرونا بنا باشد کسی یا نهادی سرزنش شود، این طب مدرن و علوم جدید است که اینطور با همه‌ی ادعاهایش تسلیم این ویروس ضعیف و نحیف شده است وگرنه وظیفه‌ی دین و نهادهای آن که مبارزه با بیماری نیست، وظیفه‌ی اصلی دین و مذهب سعادت اخروی و آشنایی با خداست. اما چطور شده که علم پزشکی متکی بر تمدن غربی که وظیفه‌ی ذاتی‌اش پیشگیری و درمان بیماریهاست، دستانش به علامت تسلیم بالا است؟ بله کرامت و معجزه‌ی پیشوایان گاهی بیمار که هیچ، مرده را هم زنده می‌کند، اما این موارد استثنا و تنها در جهت اهداف دینی یعنی اثبات الهی بودن ادعای پیامبر یا امام است نه روال عادی، حتی حضرت عیسی علیه السلام هم که معجزات اصلی او از سنخ پزشکی بود، اینگونه نبود که بخواهد به جای پزشکان بنشیند. فهم هیچ دیندار اعم از مسلمان و غیر مسلمان، عالم و غیر عالم از دین غیر این نبوده است، شاهد آنکه مردم وقتی متوسل به اولیا می‌شوند که علم و پزشکی از درمانشان عاجز شود. (گرچه این نیز منش مورد تأییدی نیست، چون توسل به اسباب مادی و الهی در عرض هم نیستند که یکی از آنها مورد توجه قرار گیرند)

بله این هم درست است که اگر دستورات دینی رعایت شود بسیاری از این مشکلات اصلأ بوجود نمی‌آید، اما کِی و کجا دین کاملاً عمل شده که انتظار سلامتی کامل داشته باشیم؟

خلاصه اینکه آن عالم ملکوت است که تزاحم مادی و دنیوی تاثیرگذار نیست اما در این دنیای مادی قوانین مادی حاکم است. وقتی زهر بر بدن خود معصوم اثر می‌گذارد و جگر امام مجتبی را پاره پاره میکند، چرا بعضی انتظار دارند حرم ایشان در برابر ویروس گارانتی داشته باشد؟ این مسئله هیچ از شأن پیشوایان نمی‌کاهد، همانطور که خانه کعبه هم در طول تاریخ در برابر سیل و زلزله در امان نبوده و در طول تاریخ بارها تخریب شده است.

🔹 پی‌نوشت
مسائلی مانند کرونا (که کم هم نیست) نشان می دهد که تمدن غربی نه فقط در حوزه‌هایی چون فرهنگ، اقتصاد، سیاست و... دچار انحطاط است، بلکه در اصلی ترین ساحت‌های زندگی همچون پزشکی نیز ناتوان است.


🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi

جمهوری اسلامی در قرآن کریم

🔹 #جمهوری_اسلامی در قرآن کریم

 

۱. شاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ (آل عمران ۱۵۹)

ای پیامبر! با مردم مشورت کن

 

۲. هُوَ الَّذی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنینَ(اعراف۶۲)

او خدایی است که با نصرت خود و با مومنین تو را تایید کرد

 

۳. یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ (اعراف ۶۴)

ای پیامبر! برای تو کافی است، خدا و مؤمنینی که از تو پیروی کرده اند

 

۴. ما تَشاؤُنَ إِلاّ أَنْ یَشاءَ اللّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ (تکویر ۲۹)

 

چیزی نمی‌خواهید مگر اینکه پروردگار جهانیان، خداوند بخواهد.

 

۵. إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللّهَ یَدُ اللّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ (فتح ۱۰)

 

کسانى که با تو بیعت مى کنند (در حقیقت) با خدا بیعت مى نمایند، و دست خدا بالاى دست آنهاست

 

🔹و بالاخره جمهوری اسلامی یعنی

 

۶. لَقَدْ رَضِیَ اللّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَرِیباً * وَ مَغانِمَ کَثِیرَةً یَأْخُذُونَها وَ کانَ اللّهُ عَزِیزاً حَکِیماً

 

براستی که خداوند از مؤمنان ـ هنگامى که در زیر آن درخت با تو بیعت کردند ـ راضى و خشنود شد; خدا آنچه را در درون دل هایشان نهفته بود مى دانست; از این رو آرامش را بر دل هایشان نازل کرد و پیروزى نزدیکى به عنوان پاداش نصیب آنها فرمود .و (همچنین) غنائم بسیارى که آن را به دست مى آورند; و خداوند شکست ناپذیر و حکیم است.

 

🔹 روز جمهوری اسلامی گرامی باد

 

🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇

🆔 @shobhe_shenasi

شایعه؛ بیانات امام خامنه ای در جمع خصوصی فرماندهان سپاه

❌ شایعه

 

✅بیانات امام خامنه ای مدظله‌العالی در جمع خصوصی سرداران سپاه

 

عزیزان منتظر ، کمربندها را محکم ببندید. 

 

تحولات منطقه و جهان با سرعت بسیار زیاد در حال انجام است .*

 

 ان شاءالله به زودی زود این انقلاب متصل به ظهور منجی عالم بشریت خواهدشد.

 

✅ پاسخ

🆔 @shobhe_shenasi

🔹 مطالب این نوشته مخلوطی از سخنان رهبری+ مضمون سخنان ایشان و برداشتها و تحلیل های شخصی نویسنده است.

 

لزوم حفظ آمادگی و تلاش برای برپایی تمدن اسلامی و زمینه سازی ظهور امام زمان علیه السلام نه در یک دیدار خصوصی با فرماندهان سپاه بلکه در دیدارهای متعدد عمومی و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب تصریح شده و به عبارت ساده، مطالب فوق چیزی جز بیانات معروف در جمع مردم نیست.

 

 

🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇

🆔 @shobhe_shenasi

 

لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام

🔹 لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی #تلگرام

 

اونایی که می‌گفتند

نرم‌افزار‌های ایرانی امنیت ندارند کجان؟ 

این ۴۲ میلیون ایرانی که اطلاعاتشان لو رفته

 

الان به کی و کجا شکایت کنند، انداختن تقصیر به گردن نسخه های غیر رسمی

هم دردی را دوا نمی‌کند و هیچ از مسئولیت #تلگرام و #وزیر_جوان کم نمی‌کند

 

 

🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇

🆔 @shobhe_shenasi